На главную

История Кривого Рога – Рудник имени Чубаря

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Начните криворожское утро с истории Кривого Рога. Мы продолжаем серию публикаций из «Исторической энциклопедии Криворожья», автор Александр Мельник.

rudnik 1711

Чубаря ім. рудник (з 1933 - рудоуправління) - рудовидобувне підпр-во великої потужності (4-е місто в басейні). Поч. відновлювально-консерваційних робіт відноситься до 1921, коли було створено управління Пд. групи рудників. До цієї групи ввійшло ряд колиш. рудників: Малодобровольський (ш. Малодобровольська і Візірка), Євгенієвський (ш. №9, Магістраль, Руська), Широківський (ш. Француз, Татарин, Хохол, Північна, Широківська (згодом МЮД), Феліція, Ушаковський (ш. №№1, 2, 6, 7, 8, 10). Згодом рудн. Євгенієвський перейменовано на Донецький.


Відновлювальні роботи інтенсивно почали проводитись з 1924. Реконструйовані ш. і частина дореволюційних кар’єрів з вказаних рудн. в 1926 були об’єднані в р. ім. Ч.
До 1929 було відновлено ш. "Магістраль", Феліція, Француз, №6 і Широківська, яка спочатку отримала назву Капітальна, а згодом МЮД. Відбудовними роботами кер-ли І. Горлов, А. Єрьоменко, І. Мількін, К. Плющев, Д. Павличенко. При ш. показали трудовий героїзм І. Болгаров, С. Влков, Е. Григорович, А. Карамушка, М. Мороз та ін. В кін. жовт. 1928 р.Ч. перейшов на 7-год. робочий день. На 1930 малопотужні ш. були ліквідовані, і видобуток зосереджено на ш. Північна, Феліція, №№6, 7, 10, Магістраль. План 1930 виконано на 95%. Це пояснювалось високою плинністю кадрів, прогулами, поганими побутовими умовами. Так, в листоп. 1930 500 робітників не мали місць в гуртожитках або квартир. Реконструкція ш. Капітальна затрималась на 1,5 рік і почала працювати лише в січ. 1931. План видобутку на 1931 - 840 тис. т руди не виконано.
З трав. 1931 переведено на госпрозрахунок перші три ш. Також розпочато введення нових норм видобутку, які повинні сприяти підвищенню продуктивності праці. Але їх недосконалість викликала зворотній ефект - видобуток впав. Щодоби недодавалось 1 930 тис. т руди (у трав.).
Південніше ш. №6 в 1928-1931 розвідковими шурфами під полотном Катеринінської залізниці був розкритий пласт руди потужністю більше 20 м (з глибиною до 60 м) і вмістом заліза 62-66%. Залізнична колія на протязі 3,5 км була перенесена на зх., а на розвіданих запасах в 1932 розпочалось буд-во крупної ш. "Центральна", яка вступила в дію 30 груд. 1936. На 1932 план було виконано в 900 тис. т. З поч. року більшість бригад свердліїв і прохідників було переведено на госпрозрахунок.
Слабким місцем у видобутку 1932, крім відставання від планових показників, стала і низька якість руди. При наявності покладів з 66% заліза, в результаті засмічування, споживачам відправлялось в 59-61%.
За перше півріччя 1932 рудпартком прийняв 6 постанов по ліквідації відставання, які не були виконані. В сер. 1932 було вибрано поклади (тимчасово), припинено експлуатацію ш. Феліція. Зношеність паровозного парку і рудничних колій призвело в 1932 до відставання у справі завантаження і вивозу руди. Паровози не були закріплені за конкретними паровозними бригадами, що скорочувало термін міжремонтного пробігу з-за порушення техніки їх експлуатації. Р.Ч. в 3 кварталі 1933 був єдиним, який виконував план по видобутку. Але в жовт. вияснилось, що протягом 3-х міс. це робилось за допомогою приписок: в лип. - 1 165,5 т, серп. - 1 367 (по ш. МЮД). Приписки велись також на ш. Магістраль і №6. Продовжувалось зниження якості руди - в 1933 цей показник зменшився на 1,14% порівняно з минулим роком. В 1934 ш. Північна присвоїєно м’я Хатаєвича, Феліція - ім. Дімітрова, №10 - Стасової. Ш. №4, 11 пущені в листоп. того ж року. В 1934 проведено значні роботи по благоустрою селищ: прокладено тротуари, огороджено садиби, посаджено дерева, побудовано гуртожиток. 24 верес. ш. ім. Хатаєвича виконала річний план (зав. Белєнтьєв). В 1935 на р.Ч. почали впроваджуватись швидкісні методи проходки, завдяки застосуванню свердел із твердими сплавами, більш раціональної орг-ції праці і дотримання роботи по циклічному графіку. Значно гірше походили роботи при прохідці штреків у міцних і особливо міцних породах - 20 м на міс. вважалось добрим результатом. Одна з причин - низька якість обладнання, яке випустив з-д "Комуніст". Річний план видобутку (450 тис. т) ш. МЮД виконала 11 листоп. 1935, а план по руді р.Ч. виконав 20 листоп. В 1935 ш. №6 було присвоєно ім’я Е. Тельмана. Деякі з робітників рудн. встановили загал. басейнові рекорди. Так, В. Чередніченко виконав по 2-3 змінну норму, а свердлій Волков 24 верес. виконав 1 120% змінного виробітку. Бурильник ш. ім. Тельмана М. Карамушка замість змінного плану в 2,5 м пройшов 6,2 м. На поч. 1936 всі ш. були переведені на роботу по циклограмам. Результати могли бути вагоміше, але не створивши умов і фронту робіт для передових бригад до квіт. значно зменшилась к-ть ударників і стахановців. Річний план р.Ч. вивершив 26 груд. - видобуто 1 350 тис. т руди. Продуктивність праці на 1 робітника зросла на 32% порівняно з минулим роком, продуктивність свердлія - на 52%. План підготовчих робіт виконано на 100%. Рудн. зекономив 1 млн. 50 тис. крб. 29 груд. 1936 пущено нову ш. "Центральна". Свердлій цієї ш. І. Могильний 22 листоп. 1937 встановив рекорд проходки - він, при нормі 1,12 погонних м, пройшов за зміну 5,6 (500,%), місячну норму він виконав на 235%.
В 1937 рудоуправління Ч. видобуло 1,6 млн. т руди. В берез. 1938 рудоуправління в зв’язку в арештом В. Чубаря, було перейменовано на ім. Єжова, а з квіт. 1939 стало називатись шахтоуправлінням.
В другій пол. 30-х великих трудових досягнень добились В. Чередніченко, нагороджений орденом Трудового Червоного Прапора, Ф. Балагура, І. Голованов, Н. Зюков, Т. Лєбєдєв, К. Мороз, А. Санченко, В. Сагура та багато ін.
Літ.: Кодунов А.Б. Векавая история ингулецких рудников //О.М. Поль і розвиток гірничої промисловості в Криворізькому басейні. Кривий Ріг, 2002, с. 104-108; "Червоний Гірник", 1930, 23 верес.; 1930, 20 листоп.; 1931, 24 квіт., 8 трав.; 1932, 28 черв., 6 серп., 8 жовт., 27 листоп.; 1934, 27 квіт., 21 верес.; 1935, 3 верес., 12 листоп.; 1936, 27 груд., 30 груд.; 1937, 3 листоп., 29 груд.

От редакции сайта Весь Кривой Рог:

Историческая Энциклопедия Криворожья
Історична Енциклопедія Криворіжжя

В настоящее время вышло три тома Энциклопедии. Если Вы любитель истории и книг, у Вас есть шанс приобрести данное издание – как один том, так и все три.
Каждая книга – формата А4, от 600-т страниц...
Подробности по телефонам – 404-09-02, 067-77-11-694.
Стоимость 1-го тома – 150 грн.
Стоимость 2-го тома – 150 грн.
Стоимость 3-го тома – 200 грн.

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить